Saturday, November 21, 2009

גוילי אש > במכחול > רוזנבוים, משה-אהרן





רוזנבוים, משה-אהרן (מוזס)

בן פייגה-מינדל ומנחם-בן-ציון, נולד ביום י"א בניסן תר"ף (30.3.1920) בעיר דובז'ין, פולין. הוריו היו ציונים ותיקים, ואביו פעיל בתנועת "פועלי ציון". בהיותו בן 11 חודש היגרו הוריו לארצות-הברית. המשפחה התיישבה בברוקלין, שם גדל הנער וסיים בית-ספר תיכון. הוא חונך ברוח הציונות, היה גאה ביהדותו ושמח לחיות באווירת החופש של ארץ מגוריו. חיים ויצמן ואברהם לינקולן שימשו לו נציגי אידיאלים תאומים.
כשפרצה מלחמת-העולם השנייה היה סטודנט ב"קולג'" במרכז ניו-יורק. מיד עזב את לימודיו והתנדב לחיל-האוויר האמריקני. לאחר שסיים בהצטיינות קורס בן 9 חודשים והוסמך כאיש צוות- אויר בדרגת לויטננט-משנה, נשלח אל מעבר לאוקינוס וצורף לאוויריית בעלות-הברית באזור הים התיכון. בסיסו היה באיטליה ועל אדמתה הכיר את חיילי הבריגדה היהודית, קשר איתם קשרי ידידות והחליט לעלות לארץ-ישראל בבוא המועד. משה-אהרן היה טייס מפציץ כבד ובטיסתו המבצעית ה13-, מעל לשדות הנפט ברומניה, הופל ונלקח בשבי. שהה 13 חודש במחנה-שבויים בגרמניה, בקרבת דאכאו, עד שהמחנה נכבש על-ידי צבאות בעלות-הברית במאי 1945. בזמן שביו קיבל אביו אות- הצטיינות של חיל-האוויר שהוענק למשה-אהרן.
עם שובו ללימודיו באוניברסיטה נרשם ללימודי הנדסה מיכנית מתוך כוונה להשתלם במקצוע מתאים לעבודתו העתידה בארץ. בשנות לימודיו באוניברסיטה היה פעיל ב"בני ברית" ("מוסד הלל") וב"הבונים". הצטיין בכמה מקצועות-ספורט וזכה בפרס כמתאגרף הטוב והמאומן ביותר בין הסטודנטים של עונת 1947-1948. היה חובב אמנות ועסק בעיקר בציור. בייחוד זכו בתשומת-לב ציורי-הנוף שלו. הצטיין גם בשירה ובהגות. הוא למד שנתיים וחצי ולסיום לימודיו ולקבלת תעודת-מהנדס לא חסר לו אלא חודש אחד, אבל הוא העדיף לדחות את סיום הלימודים כדי שלא להשהות אף יום אחד את התנדבותו לחיל-האוויר הישראלי במלחמת-העצמאות.
בחיל-האוויר הישראלי שירת רק זמן קצר, עד שנפל ליד חולדה ביום כ"א באייר תש"ח (30.5.1948). הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות הצבאי ברחובות. לאחר נופלו הוענקה לו דרגת פקד-טיס (סגן).
אחרי מותו העניקה לו אוניברסיטת "קורנל" בניו יורק את התואר מהנדס-מיכני.

No comments: